Zpět na Mámův svět

Učení fyziky

Fyziku jsem vyučoval pět let na Osmiletém gymnáziu Buďánka, daleko známějším pod názvem Mensa Gymnázium. Po odchodu z Prahy jsem začal učit (a zatím stále učím) na Gymnáziu Strakonice.

Učil jsem obojí, tedy fyziku pro první i druhý stupeň osmiletých gymnázii (za našich dob fyziku pro základní školy a pro gymnázia.)

Co to znamená učit fyziku

Nejdřív je potřeba ujasnit si, co mám na mysli pod termínem "učit fyziku". Mám namysli učit poznávat svět, učit se na něco přijít, proč věci fungují, tak jak fungují. "Učit fyziku" pro mě neznamená natlačit dětem do hlavy soubor pouček vzorců a definicí, které jsou sice správně, ale většině z nich nic neříkají.

Předchozím odstavcem se nechci zařadit po boku těch, kteří hlásají, že je zbytečné, aby se děti učili nazpaměť, jen se hlásím k těm, kteří si mnyslí, že hloupé a úplně zbytečné, aby se učili věci, kterým nerozumí.

Z tohoto pojetí "učení fyziky" plyne mnoho z mých názorů níže.


Učebnice

Skoro každý učí podle učebnic a proto zásadní vliv na to, jak se učí. Krásně je to vidět na dětech, které přicházejí na gympl - po třech otázkách se dá spolehlivě určit podle které knížky se kdo učil.
Na úrovni gymnázia bohužel žádná možnost volby neexistuje a protože z různých důvodů nepovažuji normální učebnice za ideální, píšeme se studenty naše vlastní. Více na stránce www.ucebnice.krynicky.cz.

Pracovní listy

Na Buďánce jsem nakonec pro výuku používal pracovní listy. První várku jsme dělali s Doc. Rojkem a RNDr. Mandíkovou (oba KDF MFF UK), od 7 pokračování je to v mé vlastní režii. V podstatě jde o sled otázek, které mají studenta dovést k poznání a pochopení látky. Všechno je v bvetaverzi, zkoušelo se to vlastně poprvé. Po prázdninách budu učit jeden ročník fyziku od začátku, takže počítám, že se k listům vrátím a pokud na škole vydržím alepoň čtyři roky, měla by sada být celá.

Protože mám legální Smart Suite je to všechno ve Word Pro 96 (školy ho měli do konce roku 1998 skoro zadarmo), konverzi do Wordu jsem zatím neudělal, ale při nejhorším to překonvertuju. Pokud máte zájem ozvěte se. Ukázka je tady.


Problémy

Při přípravě pracovních listů jsem přišel na to, že mnoho zdánlivě zcela jasných věcí je ve skutečnosti zcela nejasných nebo nesamozřejmých, že v učebnicích se až příliš často pouze konstatuje a nezdůvodňuje. O spoustě těchto věcí jsem v životě (ani při studiu na MFF) neslyšel, takže jsem zkoušel přijít věci na kloub sám, popřípadě s kamarády z odborné fyziky, kteří jsou teď naštěstí na postgraduálu. Naše vysvětlení nemusí být nutně správná, jejich kritiky jsme byli zatím pouze my sami, takže uvítáme jakékoliv připomínky a doplnění. Nápad cpát to na Web jsem dostal předvčírem, takže začínáme poněkud divně ke konci molekulové fyziky. Každý problém berte zatím spíš jako výzvu a prosbu o vysvětlení než jako jisté vysvětlení, u některých zatím vysvětlení chybí, tam čekám na radu.

Aktualizace: Hodně jsem toho rozchodil, vše ostatní je v učebnici, zmiňované výše.

Studijní literatura

Všem učitelům doporučuji, aby si přečetli Feynmanovy prednášky z fyziky 1.-5., je to sice vysokoškolský kurs, ale pochopíte na něm spoustu věcí, které možná dosud nechápete. Navíc zrovna znovu vychází (teď poprvé česky).

Druhým (spíš prvním) základním pramenem poznání jsou pro mě dotazy dětí. Když je necháte ptát, budete muset neustále něco hledat, ale porostete. Zaručeně.

I vyštudovaní středoškolští učitelé by měli přečíst dvě sady učebnic pro základní školu:


Sbírka řešených příkladů

Sbírka řešených příkladů obsahuje přes 300 řešených příkladů ze všech oblastí středoškolské fyziky. Měla by sloužit ke sdílení překladů mezi učiteli nebo jako učebnhí text, pro všechny, kteří se potřebují fyziku naučit.

Aktualizace: Sbírka minimálně třikrát nakynula, ale praxe ukázala, že existujou daleko podstatnější problémy než nedostatek příkladů. Více opěr v učebnici.
Jinak nemám nic proti zveřejnění sbírky, ale nemám čas to připravovat. Ideální by byla nějaká webová databáze, ale asi bude ještě několik let trvat, než ji budu schopen udělat.

Uvítám jakékoliv rady, zúčastním se jakékoliv rozumné diskuse o učení, mám zájem o jakékoliv rady a připomínky.

Poslední změna 20.3.2008